perjantai 16. toukokuuta 2014

Kun markkinointibudjetti on nolla


Elämme niukkoja aikoja, kollegani. Olin kuluvalla viikolla Naisyrittäjyyskeskuksen Ruusun Päivän tapahtumassa, jossa yhteistyökumppanini kanssa kerroimme ständillä markkinointiyhteistyön hyödyistä; kuinka niukalla budjetilla toimiminen ei saa olla este toiminnan kehittymiselle. 


Moni yrittäjä vain tuntuu nyt säästävän itsensä hengiltä, jolloin sitten niihin hyviinkään juttuihin ei uskalleta mennä mukaan. Ja mitä siitä seuraa? Junnausta. Pelkoa. Epäröintiä. Ei ainakaan edistystä. Ja nämä ovat harvoin hyväksi.

Uskokaa kun sanon, kollegat hyvät, tiedän kyllä konkreettisesti mitä se tarkoittaa, kun markkinointibudjetti on pieni. Mutta jotta siitä saa jossakin vaiheessa ynnättyä enemmän, tulee miettiä mitkä ovat niitä juttuja, että asiakkaiden tietoisuutta omasta olemisesta saa kasvatettua. 

Ja silloin, jos budjetti on rajallinen, kannattaa olla mukana tekemässä yhteistyössä erilaisia pienempiä markkinointitoimenpiteitä. Ja toki pitää samalla pitää itsestään älämölöä verkossa, kuten Varustelekan perustaja kertoo. Olennaisin osa hänen sanomastaan on:

”Koko firman toiminta on markkinointia.--Aina kun maksaa näkyvyydestä, niin pitää olla takeita siitä, että saa rahalle todella vastinetta.”

Ja juuri nyt sitä vastinetta olisi tarjolla, sillä yhteistyökumppanini kerää kasaan julkaisua kotimaisista yrityksistä, joiden kohderyhmänä ovat kuluttajat. Julkaisu menee jakoon heinäkuussa valtavassa Okra maatalousnäyttelyssä ja tapahtumaan odotetaan jopa 80.000 kävijää. Yhteistyössä kun tehdään, niin mukaan pääsee aika nimellisellä summalla. Jos aihe kiinnostaa, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen.

Mutta niin se vain on, että ei myyntiä tule ennen markkinointia, vaan se menee juuri toisinpäin. Työ on hidasta, eikä tulos näy heti. Mutta jos menettämisen pelossa et markkinoi toimintaasi, mieti, kuinka suuri menetys on, kun potentiaaliset asiakkaasi eivät löydä Sinua.

Aurinkoisempia päiviä odottaen,

Tea Holsti
Perustaja
Creative Minds

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti