torstai 10. huhtikuuta 2014

Hinnoittelupeikko syö yrittäjän leivän


On olemassa ilkeä peikko, joka kerta toisensa jälkeen kummittelee monen pienyrittäjän mielessä. Sen sikaniskan nimi on ’hinnoittelu’. Se iskee hiipien salakavalasti ja uskottelee pienyrittäjälle, kuinka hänen tulisi hinnoitella työnsä, jotta asiakas ostaisi selkänahasta revityn, mutta ammattitaidolla valmistetun tuotteen. Harmittavan usein pienyrittäjä pelästyy peikkoa ja menee halpaan. Hän kokee olevansa umpikujassa ja alkaa kuvailla miksi ja miten kotimainen työ on niin halvatun kallista, ettei asiakas sitä osta. Kuinka verottaja ja jälleenmyyjät syövät kaiken ja yrittäjälle itselleen jää käteen muutama euro, josta sitten maksetaan YEL-maksut ja muut kulut. Jotta asiakas ehkä ymmärtäisi, tuote ”avataan” ja hinnan muodostuminen esitetään yksityiskohtaisesti: kuinka osa X maksoi euron ja osa Y toisen mokoman.



Rakkaat pienyrittäjät. Hinnoittelupeikko on satua. Ei tuotteen hinta muodostu siitä, mitä raaka-aineet ovat maksaneet. Kukaan ei osta hintaa. Tuotteen hinta muodostuu taikapölystä, jota sirottelee iloinen brändikeiju. Se saa asiakkaan tahtomaan juuri tietyn tuotteen tai luottamaan tietyn toimittajan palveluun. Helsingissä asian voi käydä helposti toteamassa pääkaduilla, joissa kansainväliset brändit ovat vallanneet liiketilat. Kukaan ei tarvitse 2000€ maksavaa laukkua, mutta silti joku sen ostaa ennemmin kuin pienyrittäjän käsityönä kotimaassa valmistaman vastaavan tuotteen 200€:lla.



Jos asiakkaalla on tahtoa ostaa, on myös kyky ja halu maksaa. Kysymys onkin halutun brändin rakentamisesta eikä hinnasta. Asiakas vertailee vaihtoehtoja, mutta kun myytävästä tuotteesta tai palvelusta muodostuva mielikuva on riittävän vahva, hankintahinnasta tulee toissijainen asia; asiakas luottaa toimittajaan ja/tai voi luoda itsestään hankintansa perusteella tietyn mielikuvan muiden silmissä.



En missään nimessä kiellä tai väheksy pienyrittäjien hankaluuksia verotuksen ja muun yritysbyrokratian syövereissä – olenhan itsekin yrittäjänä uponnut moneen suohon. Suurin kompastuskivi on kuitenkin muualla kuin hinnoittelussa. Ongelmat kumpuavat pahasti vääristyneestä yrityskannastamme ja todelliseen yrityskantaan nähden vinksahtaneesta poliittisesta päätöksenteosta. Pienyrittäjien haluttomuus tehdä konkreettista yhteistyötä keskinäisen epäilyksen vallitessa, on vain piste i:n päälle.



Suomi on pieni maa, täynnä yksittäisiä yrittäjiä, jotka kivenkovaa pitävät kiinni omastaan. Jos edes osa samankaltaisia tuotteita valmistavista tai samanhenkisistä pienyrittäjistä löisi hynttyyt yhteen sen sijaan, että kyräillään ja verisesti vertaillaan omaa näennäistä erinomaisuuttaan muihin, menestyviä brändejä olisi mahdollista luoda. Se toisi työpaikkoja ja vähentäisi yrittäjien taloudellista kurjistumista nykyisen raa’an kilpailutilanteen sijaan, jossa kukaan ei erotu joukosta, kaikki kilpailevat hinnalla, eikä asiakas koe saavansa rahoilleen vastinetta.



Vahvan brändin rakentaminen vaatii vahvan tiimin. Siinä työssä kukaan ei onnistu yksin. Pienyrittäjien tulisi muodostaa vahvempia liittoja keskenään ja luoda yhteistyössä sekä hyvässä hengessä suurempia, mielenkiintoa herättäviä brändejä, joiden tarjoamista hyödyistä asiakas on valmis maksamaan.


Tea Holsti
Perustaja, Creative Minds

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti